Tuesday, 19 April 2011

ayah sayang ummi sebab....



ummi cun..

muka lagi licin dr saya,jerawat clean and clear..sekali senyum,memang nampak dia sorang je..tenggelam semua kat tepi..masa kat hospital, diorang igt sy ni mak, ummi anak.. macam tu sekali..tapi pelik.. ummi tak pakai make up tebal, setakat uv protector je..itu pun safi rania gold taun lepas punya bile nak habis pun tatau,dia kata anak2 banyak nak guna duit, tak boleh pakai yang mahal- mahal..pernah ayah hadiahkan dia set pencuci muka beratus2,tapi sekali jer..dia cakap bukan style dia lah~~ lama - lama tahu dah rahsia ummi.. air wudhuk sentiasa jadi cleanser muka..minimum 5 kali sehari..tu tak kira solat2 sunnat dia lg.. patut la ummi berseri2 sepanjang masa

ummi jaga badan..

saya cakap kat ummi.. alah ummi ni,ayah tak cari lain lah.. ummi terus betulkan statement saya " ummi jaga badan sebab badan ni pinjaman dari Allah, badan ni akan dipersoalkan kelak hak -hak nya,kesihatan badan tu nikmat yang harus disyukuri bukan dibangga2kan" .. ummi kerap puasa..ummi kata perut nak makan, rohani nak makan juga..seronok sangat berpuasa sama - sama ummi.. rindunya kat ummi..

ummi 5 in 1 bila waktu pagi..

time tu lah dia kena kejut anak2 solat, time tu lah dia masak breakfast, gosok baju ayah n anak2,kemas rumah, siapkan ayah,siapkan anak2,hantar adik n ambil anak gi sekolah,selalu tanya cikgu pasal prestasi adik..pastu balik rumah..ohho~ kat rumah dia exercise selalu..mop2 lantai, sapu2 ruang tamu, lap2 bunga dia, make sure rumah bersih,basuh baju jemur baju..masa kitorang kecil2,ummi basuh baju kitorang pakai tangan..masak makan tengahari pulak untuk semua, petang tu ajar adik pulak belajar, pastikan dia siapkan kerja rumah.. ayah tak bagi ummi kerja dulu sebab ayah cakap " u jaga anak- anak tu dah banyak jimat duit i,nak hantar anak jaga bukan murah ank ramai2 ni,kalau tak sebab tangan u yang basuh lampin mesti byk guna duit nak beli pampers banyak2"..ayah cakap duit biar ayah cari sebab dia masih mampu.. tapi ummi selalu je tolong ayah..ingat lagi ummi tolong masak banyak- banyak untuk pejabat ayah..

ummi masak sedap..

tak pernah ada resepi tetap..sekarang lagi lah..asyik diskaun je.. santan nak diskaun, dari cheese pizza diskaun jadi mayoinase kadang2 custard pun boleh jadi..nasi lemak jadi nasi lemak susu.. sedap sangat~ ummi kata masak ni apa yang ada jer, keberkatan bila kita tak membazir.. termasuk membazir masa, masak mudah2 je jangan lama - lama sangat..banyak lg benda boleh buat..selalu intai ummi masak, sambil masak sambil dia ingat surah2 dia hafal..patut la masakan sedap sahaja.. ya Allah, rindu nya kat ummi..

ummi sentiasa dahulukan anak - anak..

baju raya pun beli boleh kira dengan jari...dulu ummi jahitkan baju raya untuk kitorang..sedih teringat masa kecil- kecil ummi jahitkan baju cotton tu.. saya bentak2 tak nak pakai, saya cakap tak cantik,saya campak baju tu.. saya bising cakap kawan2 baju semua lawa- lawa kilat2..sekarang dah besar baru tahu baju cotton tu sangat mahal..ummi maafkan saya ya..sob sob..sebenarnya tu la baju paling cantik seumur hidup saya..

ummi selalu teman ayah

baiki kereta, teman ayah baiki tandas, baiki siling rumah,solat jemaah sama- sama..dengar luahan ayah selepas penat bekerja.. ummi tak pernah cerita apa2 pun kesusahan bersama ayah dengan orang lain.. yang saya cerita ni apa saya perhatikan dan dari cerita akak abang.. ummi jaga maruah ayah,sentiasa tersenyum pada waktu susah.. even mengadu pada tok mak pun tak pernah.. ummi sentiasa sokong ayah pada waktu ayah difitnah orang..masa dulu2 ayah gi australia, india tinggal ummi kat malaysia dengan anak2, ummi selalu cakap takpe walaupun ayah jauh, Allah jaga ayah..ayah pernah cakap " sian juga tengok member2, bini maintainance mahal2 untuk cantik, yer la masing2 bekerja..banyak duit boleh buat macam2" saya pun cakap " tapi ayah.. banyak lagi perkara yang ummi boleh wat orang lain tak boleh buat" ayah angguk setuju " sbb tu dia kesayangan ayah" ..

ummi.. kitorang sayang ummi.. sangat!! bila kitorang cakap ummi tlg doakan kitorang ye,mesti ummi cakap " ummi doakan anak n menantu ummi berbakul2.. redha ummi sentiasa bersama korang, cuma usaha dengan niat dan cara yang betul atau tidak sahaja"

saya ingat ummi wudhukkan n mandikan saya masa di hospital..ajar saya solat sambil baring, duduk.. ajar saya nilai kehidupan dan kedudukan sebenar seorang perempuan di mana.. hikmahnya ummi mendidik kami sentiasa terukir di sanubari... ummi, moga Allah sentiasa memberkatimu dan inshaAllah saya jadi ummi yang hebat macam ummi.

~dari anakmu yang merinduimu setiap detik waktu~

1 comment: